Sunday, January 27, 2013

Rindu vs Zina Hati

Assalamualaikum

"Ya Rabbul izzati, jika aku rindu,

 rindukanlah aku pada seseorang 

yang merindu syahid di jalan-MU.. 

Ya Allah, jika aku rindu, 

jagalah rinduku padanya agar

 tidak lalai aku merindukan syurga-Mu..."

Seringkali tidak dengar dari orang-orang sekeliling kita kata, " Kau rindu dia? Jangan.. nanti jadi zina hati susah..berdosa.". Atau pon paling tidak, " Kau ni angau teruk, asik ingat dia. Tak boleh, zina hati tu." Kadang-kadang sampai kita terfikir, betul ke rindu tu zina hati? Merindui seseorang yang ajnabi bagi kita. Salah ke rindu? rindu pada rakan-rakan sekolah, rindu pada cikgu-cikgu, rindu seseorang yang mungkin telah curi hati kita. Salah ke?
Rindu itu kan anugerah dari  Allah, insan yang berhati nurani pasti akan rasa rindu itu kerana ia dah jadi fitrah manusia. Tidak salah kalau kita rindukan seseorang yang jauh nun disana. Takut jadi zina hati? Kita perlu faham apa yang dimaksudkan dengan zina hati ni. Zina hati ini sebenarnya apabila kita teringatkan seseorang ajnabi sambil membayangkan atau berniat untuk melakukan zina bersamanya. If setakat rindu itu lumrah. Manusia kan ada perasaan.

Firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 235 yang bermaksud :

“Dan tidak ada dosa bagi kamu meminang wanita-wanita itu dengan sindiran atau kamu menyembunyikan (keinginan mengawini mereka) dalam hatimu. Allah mengetahui bahawa kamu akan menyebut-nyebut mereka, dalam pada itu janganlah kamu mengadakan janji kawin dengan mereka secara rahasia, kecuali sekedar mengucapkan (kepada mereka) perkataan yang makruf. Dan janganlah kamu berazam (bertetap hati) untuk berakad nikah, sebelum habis iddahnya. Dan ketahuilah bahwasanya Allah mengetahui apa yang ada dalam hatimu; maka takutlah kepada-Nya, dan ketahuilah bahwa Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyantun.” 

Lalu Allah berfirman –  ((Allah Maha Mengetahui bahawa kamu akan mengingati perempuan tersebut, tetapi jangan kamu berjumpa dengan perempuan itu secara rahsia kecuali dengan berkata-kata perkara yang baik)).
Syed Qutb dalam tafsirnya berkata:
“Dan Allah telah mengharuskannya kerana itu berkaitan dengan kecenderungan fitrah yang halal pada asalnya, harus pada zatnya dan Islam itu tidak menghancurkan kecenderungan fitrah tetapi membajainya, dan tidak menekan naluri kemanusiaan tetapi mengawalnya. (Rujuk Fi zilali Qur’an oleh Syed Qutb, jilid 1, m/s 238).
Bukankah perempuan yang baru berpisah dengan suaminya merupakan perempuan ajnabiyyah kepada lelaki lain yang mahu melamarnya??? Tapi mengapa Allah langsung tidak mengatakan kepada lelaki ajnabi itu tak boleh mengingati perempuan tetapi hanya berpada dengan berkata – ((Allah Maha Mengetahui bahawa kamu akan mengingati perempuan tersebut tetapi jangan kamu berjumpa dengan dia secara rahsia)).
Justeru apa yang dapat difahamai daripada ayat tersebut adalah: Tiada masalah dalam mengingati perempuan tersebut, tapi jangan fikir nak buat yang bukan-bukan yang bertentangan dengan syarak’. Itulah apa yang sepatutnya difahami daripada firman Allah tersebut.
Oleh itu, melihat bukan mahram bukanlah serta-merta boleh digolongkan sebagai zina mata. Yang tergolong “zina mata” adalah pandangan yang menggoda dan penuh syahwat.
Dengan itu juga, menyampaikan kata-kata mesra kepada bukan mahram bukanlah semestinya tergolong sebagai “zina lisan”. Yang tergolong sebagai “zina lisan” adalah kata-kata pujuk rayu dan godaan kepada nafsu berahi.
Begitu juga halnya dalam masalah mengingati atau merindukan si dia atau pun merasakan getaran di hati ketika memikirkan si dia, bukanlah serta merta boleh tergolong sebagai “zina hati”.
Pengertian “zina hati” adalah mengharap dan menginginkan berzina sebagai memenuhi syahwat.
Apa yang paling penting di sini, jagalah hati kita sebaiknya, berdoalah kepada Allah agar dapat menjaga perasaan ini daripada bisikan syaitan. Allahualam :)
#Ya Allah, sampaikanlah salam rinduku pada.....agar aku menjadi kerinduannya. aminn ^____^

 

*p/s : kepada kawan aku yang tengah kem tu, wehh,, cepat sikit balek ye, rindu kau lah! >.<

7 comments:

Anonymous said...

Its like you read my mind! You seem to know a lot about
this, like you wrote the book in it or something. I think that you can do with
some pics to drive the message home a bit, but other than that, this is great blog.
A fantastic read. I will definitely be back.
my webpage - Online It Jobs Work From Home

Anonymous said...

I'm not sure where you are getting your info, but good topic. I needs to spend some time learning more or understanding more. Thanks for wonderful info I was looking for this info for my mission.
My weblog ; freebie trading scam

Anonymous said...

Heya i'm for the first time here. I came across this board and I find It truly useful & it helped me out a lot. I hope to give something back and help others like you aided me.
Have a look at my blog ... stock trading system

Anonymous said...

Buy a good anti-bacterial rinse. Use is when you brush your pearly whites. If your the teeth or gum area are too vulnerable, question your dentist about alternate options like Sensodyne or fluoride rinses. You have to know that using an anti-bacterial item remains the easiest way to decelerate periodontal disease and tooth decay. [url=http://www.x21w12w21.info]T22wyuul[/url]

Anonymous said...

You should decide that your particular multi-level marketing endeavor is going to be a large achievement. Unless you have this kind of mindset it will likely be more challenging that you can stay with the method to getting your mlm venture towards the level that it could be. [url=http://www.ss12w12ws.info]Philan4335d[/url]

Anonymous said...

What exactly are you attempting to achieve using your purchases? Would it be to maximize potential profit, or minimize risk towards the most affordable ranges probable? Whatever method you wish to implement, this post provides you with a few valuable hints that will help you meet the benchmarks you add out for your assets. [url=http://www.x21w12w21.info]Heukuk8ily[/url]

Anonymous said...

The requirements Of Home cinema

Take a look at my web blog :: inrush