Thursday, August 4, 2011

Bagaimana nak MENCAPAI 101%?

Assalamualaikum

‎1 x 8 + 1 = 9



12 x 8 + 2 = 98
...
123 x 8 + 3 = 987

1234 x 8 + 4 = 9876

12345 x 8 + 5 = 98765
...

123456 x 8 + 6 = 987654

1234567 x 8 + 7 = 9876543

12345678 x 8 + 8 = 98765432

123456789 x 8 + 9 = 987654321

1 x 9 + 2 = 11

12 x 9 + 3 = 111

123 x 9 + 4 = 1111

1234 x 9 + 5 = 11111

12345 x 9 + 6 = 111111

123456 x 9 + 7 = 1111111

1234567 x 9 + 8 = 11111111

12345678 x 9 + 9 = 111111111

123456789 x 9 +10= 1111111111

9 x 9 + 7 = 88

98 x 9 + 6 = 888

987 x 9 + 5 = 8888

9876 x 9 + 4 = 88888

98765 x 9 + 3 = 888888

987654 x 9 + 2 = 8888888

9876543 x 9 + 1 = 88888888

98765432 x 9 + 0 = 888888888

Hebatkan?

Dan cuba lihat simetri ini:

1 x 1 = 1

11 x 11 = 121

111 x 111 = 12321

1111 x 1111 = 1234321

11111 x 11111 = 123454321

111111 x 111111 = 12345654321

1111111 x 1111111 = 1234567654321

11111111 x 11111111 = 123456787654321

111111111 x 111111111 = 12345678987654321

Sekarang tengok ini

101%Dari sudut pandangan matematik :

Apakah ia sama dengan 100%?

Adakah ia bermaksud LEBIH dari 100%?

Kita selalu mendengar orang berkata dia beri lebih dari 100%?

Kita selalu dalam situasi di mana seseorang mahukan kita BERIKAN SEPENUHNYA 100%

Bagaimana nak MENCAPAI 101%?

Apakah nilai 100% dalam hidup?

Mungkin sedikit formula matematik di bawah boleh membantu mendapatkan jawapannya.

Jika:

ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTU VWXYZ

Digambarkan sebagai:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26.

Jika:

KERJA KERAS

11 + 5 + 18 + 10 + 1 + 11 + 5 + 18 + 19 + 1= 99%

H-A-R-D-W-O-R- K

8+1+18+4+23+15+18+11 = 98%

Dan:

Knowledge

11 +14 +15 +23 + 12 5 +4 +7 + 5 = 96%

Serta

SIKAP

19 + 9 + 11 + 1 + 16 + 4 + 9 + 18 + 9= 96%

Dalam Bahasa Inggeris;

A-T-T-I-T-U-D-E

1+20+20+9+20+21+4+5 = 100%

Sikap diri atau attitude adalah yang utama untuk mencapai 100%. Jika kita bekerja keras sekalipun tetapi jika tiada attitude masih belum dapat 100% lagi.

Tapi

LOVE OF GOD

12 +15 +22 +5 +15 + 6 +7 +15 +4 = 101%

atau

SAYANG ALLAH

19 + 1 + 25 + 1 + 14 + 7 + 1 + 12 + 12 + 1 + 8 = 101% :)

22 comments:

sergeant keroro said...

nice! :)

KuNanGKuNanG said...

berpinor2 mata akak dik tengok no2 ni...huhu

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Byknye No..
But..Nice Sharing.. ^_^

syrupmasin said...

err..bnyak nye nomor :D

Far8 budak baik said...

uwaaaaaaa stylahhhhhh....
kau buat sendiri knnn...
tu lahhh syg kan Allah lebih dari
sengalanya kn...
=)..tq ingt kn..ehhh..
selamat berbuka nnti..

Prince Halilintar said...

hehe..i like number =)

Syazwan Che Deraman said...

saya kagum melihatnya.

selamat berpuasa :)

teha said...

hadoii.. pening rase tengok.. hehe

bunbun said...

perghh.. mengingtkan sy pada kebencian terhadap matematik. tapi yg simetri tu memang ah, mengingtkan pada pascal triangle dan binomial yang mengusutkan hahaha.


but nice sharing:)

diana said...

pening tengok nombor banyak2..
akak cuma boleh tengok duit banyak2 je..
nombor banyak2 tak boleh..
hhhaha

Wanie said...

huhu..dah lame tinggal number2 ni..
rajin mengira eh..:)

Budak Chomot said...

Wahhh suka ini! Bukan main detail lagi kan :)

echaRierie said...

wow ! amazing ~

Hans said...

hehehe
den pening bab2 nombor nih

nur farahin binti sulaiman said...

wahh menarik la intan.. bagos2..=)

tiefazatie said...

pergh...

alif haris said...

love of god :)

Asyila Zainuddin said...

wahh3.. banyaknye nombor! pening pulak tgk lame2.. hehe..

♥ Cik Nur Elyana ♥ said...

hah! yana blur tengok nombor manyak nie.ngehhh..

Cik bunga mawar said...

mak ai! terrornya...berpinor mate cik bunga tengok sbb bila nampak je bab nombor2 ni terus jadik semput hehe~

well, selamat berpuasa :)

nad said...

wow, number number number. Feningggg :P

iMBobo said...

wah hebat!! :)